در سپتامبر ۲۰۲۱، پس از عرضه آیفون ۱۳، اپل به بزرگترین سازنده گوشی هوشمند در چین تبدیل شد. رویدادی که رسانه‌های فناوری با اشتیاق فراوان به آن پرداختند. اما این پیروزی، هر چند چشمگیر است، مدت زیادی باقی نخواهد ماند. در این مطلب، دلیل برنده شدن اپل در چین را بررسی خواهیم کرد و در مورد چگونگی شکست سازندگان تلفن‌های اندرویدی در ماه‌های آینده، غول فناوری آمریکایی را توضیح خواهیم داد.

 

چرا اپل در حال حاضر در چین برنده است؟

۱. هواوی دیگر رقیب بزرگی نیست

سقوط هواوی در حال حاضر برای کسی خبر مهمی نیست. جایی که زمانی شرکت چند ملیتی چینی یک رهبر بازار بود، اکنون پس از ممنوعیت تجارت با شرکت‌های آمریکایی - به‌ویژه گوگل، در تلاش است تا در تجارت باقی بماند. اپل با دیدن این موضوع از بدبختی هواوی بهره برد.

دلیل اینکه هیچ غول فناوری دیگری نمی‌تواند این بازار را تصاحب کند، اکوسیستم iOS است. یکپارچگی نرم افزار مزیت بزرگی است که iOS نسبت به اندروید دارد، و این کیفیتی است که بازار چین واقعاً از آن استقبال می‌کند زیرا بیشتر تراکنش‌های آنلاین از طریق تلفن همراه انجام می‌شود.

 

چرا اپل در حال حاضر در چین برنده است؟

 

۲. اپل یک مشتری بزرگ برای تولیدکنندگان چینی است

اپل یکی از بزرگترین، اگر نگوییم بزرگترین، مشتریان بسیاری از تولیدکنندگان معروف مانند فاکسان، TSMC، سونی، کوآلکام، Luxshare، اینتل و غیره است. بسیاری از این شرکت‌ها، شرکت‌های چینی هستند و برخی از آنها آنقدر با اپل مرتبط هستند که هر موفقیتی که این شرکت به دست می‌آورد مستقیماً به رونق تجارت آنها نیز کمک می‌کند.

به عبارت ساده‌تر، انگیزه آشکاری برای غول‌های فناوری چینی وجود دارد که به موفقیت اپل کمک کنند. این رابطه همزیستی کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که شرکای تجاری اپل به طور قابل اعتماد نقش خود را در انطباق با هر استراتژی تجاری که غول آمریکایی تصمیم می‌گیرد دنبال کند، انجام می‌دهند و چین بازار هدف فعلی است.

 

۳. چین علاقه سیاسی به کمک به اپل دارد

برای کشوری مانند چین، با توجه به روابط سیاسی بی‌ثبات آشکار بین چین و ایالات متحده، انتظار دارید اپل آخرین نامزدی باشد که به عنوان رهبر بازار معرفی شود. و با این حال، به نظر می‌رسد چین کاملاً از اپل استقبال می‌کند. این به دلیل اتکای شرکت‌های چینی گوشی‌های هوشمند به خدمات گوگل است.

اگر ایالات متحده شرکت‌های چینی بیشتری را ممنوع کند، چین تسلط خود را در بازارهای پردرآمدی مانند هند، نپال، برزیل و پاکستان از دست خواهد داد. بنابراین، اجازه دادن به اپل برنده یک استراتژی کنترل آسیب برای بهبود روابط چین با ایالات متحده از طریق پذیرش سرمایه گذاری خارجی و ترویج تجارت حداقل در حال حاضر است.

 

چرا اپل در حال حاضر در چین برنده است؟

 

چگونه اندروید در چین اپل را شکست خواهد داد

۱. فروش اپل چرخه‌ای است

فروش اپل از یک روند چرخه‌ای سخت پیروی می‌کند و پاییز فصل اوج آن است. اگر به نمودار ابتدای مقاله نگاهی بیندازید، خواهید دید که چگونه سهم فروش اپل در عرضه سری جدید آیفون افزایش یافته است، اما به زودی پس از آن کاهش می‌یابد. با توجه به موفقیت آیفون ۱۳، اپل به خوبی به بازار چین نفوذ کرد. اما از آنجایی که فروش آیفون در ماه‌های آینده به حالت عادی باز می‌گردد، این اعداد چشمگیر ناپدید خواهند شد.

 

۲. اپل برای مدل‌های تاشو کاری انجام نداده است

اگرچه اپل یک ترند مشخص در صنعت فناوری است، اما به دلیل دیر رسیدن به بسیاری از روندهای جدید گوشی‌های هوشمند نیز بدنام است. یکی از این موارد ترند گوشی‌های تاشو است که سامسونگ دوست دارد آن را به ما یادآوری کند و انتظار دارد به زودی به جریان اصلی تبدیل شود.

دیگر برندهای چینی مانند شیائومی برنامه‌هایی برای عرضه گوشی‌های تاشو به زودی، احتمالاً در سال ۲۰۲۲ دارند. جهان به شدت منتظر آیفون تاشو است. مشکل این است که هیچ کدام وجود ندارد.

 

تسلط اپل در چین موقتی است

موفقیت اپل در چین بسیار ستودنی است، اما رسیدن به اوج یک چیز و باقی ماندن در آنجا چیز دیگری است. با کاهش فروش آیفون ۱۳، این غول آمریکایی در ماه‌های آینده با اوپو یا ویوو پیشی خواهد گرفت.