بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط یاهو فایننس (Yahoo Finance)، فیسبوک، که به متا تغییر نام داده است، پس از ۱۲ ماه جنجال‌های پرتلاطم، واکنش‌های عمومی و در نهایت تغییر برند کامل این غول رسانه‌های اجتماعی، بدترین شرکت سال شد.

یاهو فایننس هر سال بهترین شرکت سال را انتخاب می‌کند و مایکروسافت در سال ۲۰۲۱ مقام اول را به خود اختصاص داده است. با این حال، امسال یاهو فایننس چالش «بدترین شرکت سال» را نیز انجام داد و فیس بوک، که اکنون به عنوان متا شناخته می‌شود، به سرعت موفق شد جایگاه نخست را بدست آورد. بر اساس این نظرسنجی که بیش از ۱۰۰۰ نفر را مورد نظرسنجی قرار دادند، فیسبوک ۵۰ درصد رای بیشتری را در مقایسه با علی بابا، یک پلتفرم تجارت الکترونیک چینی، برای این جایگاه دریافت کرد.

افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند «شکایات فراوانی» نسبت به فیسبوک داشتند، از جمله نگرانی‌های مربوط به سانسور، گزارش‌هایی در مورد تأثیر اینستاگرام بر سلامت روان و حریم خصوصی. در حالی که نتایج نظرسنجی تلخ است و به نفع شرکت نیست، ۳۰ درصد از شرکت‌کنندگان به این موضوع که آیا فیسبوک می‌تواند «خود را بازخرید کند» پاسخ مثبت دادند.

به گفته مارک زاکربرگ، بنیانگذار و مدیر عامل فیس بوک، در میان رسوایی‌ها، نام خود را به «متا» تغییر داد و این نشان‌دهنده شروع مسیر جدیدی برای شرکت بود. نام جدید قرار است بیشتر با هدف ایجاد یک متاورس، یک دنیای کاملا دیجیتالی مطابقت داشته باشد. این تغییر نام تجاری به طور گسترده‌ای به عنوان تلاشی برای منحرف کردن تمرکز از بررسی تلقی می‌شد و به گفته برخی از شرکت کنندگان در نظرسنجی، کارساز بود.

فیس بوک مدت هاست درگیر نگرانی‌های عمومی در مورد حفظ حریم خصوصی کاربرانش است. فیسبوک به ویژه با اپل بر سر تغییرات iOS و iPadOS که ردیابی کاربران در سایر برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها را برای شرکت‌ها سخت‌تر می‌کند، مجادله داشته است.

فیسبوک ادعا کرده است که تغییر جدید، شفافیت ردیابی اپلیکیشن، به کسب و کارهای کوچکی که برای جذب مشتریان جدید به تبلیغات متکی هستند، آسیب می‌رساند. مارک زاکربرگ تا آنجا پیش رفته است که گفته است رشد ضعیف فیسبوک در سه ماهه آخر سال تا حدی به دلیل ATT (شفافیت ردیابی اپلیکیشن) بوده است.

تیم کوک، مدیر عامل اپل نیز از فراخوانی فیس بوک به خاطر شیوه‌ها و مدل کسب و کار خود ابایی نکرده است. کوک در سخنرانی خود در ابتدای سال به طور ضمنی اشاره کرد که مدل کسب و کار فیس بوک به قطبی شدن و خشونت منجر می‌شود. یکی از سخنگویان متا از پاسخ به نظر یاهو فاینانس در مورد این نظرسنجی خودداری کرد.