بر اساس یک نظرسنجی جدید، کاربران بیشتری نسبت به آمازون و گوگل برای مدیریت داده‌های کاربری شخصی و فعالیت‌های اینترنتی خود اعتماد دارند، به نسبت اپل، و از طرفی کاربران به فیسبوک، تیک تاک و اینستاگرام بی‌اعتماد هستند. نظرسنجی انجام شده توسط واشنگتن پست از بیش از ۱۰۰۰ کاربر اینترنت در ایالات متحده در مورد میزان اعتماد آنها به فیسبوک، تیک تاک، اینستاگرام، واتس اپ، یوتیوب، گوگل، مایکروسافت، اپل و آمازون برای مدیریت «مسئولانه» داده‌های کاربران و فعالیت‌های مرورگر خود نمونه‌برداری کرد.

از کاربران نظرسنجی شد که آیا به شرکت‌ها و پلتفرم‌ها «بسیار زیاد»، «مقدار خوب»، «نه زیاد» یا «اصلاً» اعتماد دارند و کاربران همچنین می‌توانند اظهار کنند که درباره یک شرکت خاص نظری ندارند.

در میان پاسخ دهندگان، ۱۸٪ گفتند که به اپل «بسیار» اعتماد دارند، در حالی که گوگل و آمازون امتیاز ۱۴٪ را کسب کردند. اما در رده «مقدار خوب» آمازون با ۳۹ درصد، گوگل با ۳۴ درصد و اپل با ۲۶ درصد پیشتاز شدند. با ترکیب دو دسته مثبت، امتیاز کلی خالص مثبت اپل ۴۴ درصد بود که از گوگل ۴۸ درصد و آمازون ۵۳ درصد عقب بود.

 

نتایج نظرسنجی

 

از جنبه منفی، داده‌های نظرسنجی نشان داد که از آمازون، اپل، گوگل و مایکروسافت، ۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفتند که اصلاً به فیسبوک برای مدیریت داده‌های کاربران خود اعتماد ندارند. فیسبوک در بین تمام مواردی که در لیست قرار گرفته‌اند، این تاج را به‌عنوان کم‌اعتماد به‌خود اختصاص داد! یک نظرسنجی جداگانه هفته گذشته احساسات مشابهی را در بین کاربران نشان داد و فیسبوک را که اکنون با نام متا شناخته می‌شود، به عنوان بدترین شرکت سال ۲۰۲۱ معرفی کرد.

 

این مطلب را از دست ندهید: فیسبوک به عنوان «بدترین شرکت سال ۲۰۲۱» شناخته شد

 

اپل با آمازون با ۴۰ درصد، مایکروسافت با ۴۲ درصد و گوگل با ۴۷ درصد در رتبه اول قرار گرفتند.

همچنین از کاربران اینترنت در مورد تبلیغات آنلاین هدفمند سؤال شد که ۸۲ درصد گفتند که تبلیغات آنلاین هدفمند را آزاردهنده می‌دانند، ۷۴ درصد آنها را تهاجمی و تنها ۲۷ درصد آنها را مفید می‌دانند. یکی از بحث‌برانگیزترین اقدامات اپل برای حفظ حریم خصوصی که در سال‌های اخیر معرفی شده است، شفافیت ردیابی اپلیکیشن است که هدف آن به‌طور غیرمستقیم محدود کردن تبلیغات مزاحم و تهاجمی است که به ظاهر مورد علاقه اکثر کاربران نیست.

شفافیت ردیابی برنامه (ATT) از برنامه‌ها می‌خواهد تا قبل از ردیابی آنها در سایر برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها، رضایت کاربران را بخواهند. برای کاربرانی که از ردیابی انصراف داده‌اند، برنامه‌ها و کارگزاران داده مانند فیسبوک نقاط داده کمتری برای نشان دادن تبلیغات هدفمند به کاربران آنلاین دارند. فیسبوک علیه ATT لابی کرده و آن را برای کسب و کارهای کوچکی که برای سرپا نگه داشتن به تبلیغات متکی هستند، مضر می‌داند.